De stad1

Stichting Kempen Producties presenteert ‘DE STAD’ een muziektheaterproductie voor jong en oud. Met zang en dans door vele lokale en regionale talenten.
Het verhaal van Karel de Stoute en zijn gevolg is te beleven in het openluchttheater De Hunnebergen te Luyksgestel op 21, 22, 26, 28 en 29 juni 2019 om 20.30 uur en op 23 juni om 15.00 uur.
Kaartverkoop via www.hunnebergen.com

AVG
Vanaf 25 mei 2018 is Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Alle organisaties (incl. verenigingen) die gegevens van personen bewaren hebben een verantwoordingsplicht om aan te tonen dat ze zich aan de wet houden.
In dit kader delen we hierbij mede dat het secretariaat van Heemkundekring Bergeijk uitsluitend naam, adres, telefoonnummers en mailadres van onze leden registreert voor intern gebruik. Wij stellen deze gegevens niet beschikbaar aan derden.
In verband met de privacybescherming van personen wordt ieder lid verzocht geen persoonsgegevens van onze ledenlijst aan derden door te spelen.

Geef de Oorlog een Gezicht

koppenlogo

zonnebloem met monument

Een tentoonstelling over mensen, die hun dromen en toekomstverwachtingen, vaak abrupt afgebroken zagen door of als gevolg van oorlogsgeweld.

Op het monument voor Bergeijkse oorlogsslachtoffers achter de Hofkerk staan 42 namen. Wie waren deze mensen? Door hen een gezicht te geven en over hen te blijven praten, wordt de herinnering aan hen levendig gehouden.

De tentoonstelling is te bezoeken van 8 september tot en met 22 september 2024 na de reguliere vieringen in de Hofkerk en op:

• Zondag 8 september 2024 van 13.00 - 17.00 uur. Om 16.00 uur een concert in het kader van Muziek aan de Markt. Paul van de Heijden orgel, en Rogér Baeten, trompet.
  • Zaterdag 14 september 2024 van 12.00-18.00 uur
  • Zondag 15 september 2024 van 13.00-17.00 uur (Open Monumentendagen).
  • Zondag 22 september 2024 van 13.00-17.00 uur

Of na afspraak via 06-21486325

De toegang is gratis

Andere activiteiten en bijzonderheden in het kader van ‘Bergeijk Herinnert - Brug naar Morgen’
Algemene activiteiten
Kaart met locaties neergestorte vliegtuigen, opgeblazen bruggen, monumenten enz.

Vruuger deel 3 is verschenen

Vruuger 3 is het derde deel in de serie ‘‘Op zoek naar Vruuger’’.
Vruuger 3 is opnieuw een boek geworden vol met foto’s en boeiende verhalen, die herinneren aan gebeurtenissen, mooie plekjes of markante personen uit de gemeente Bergeijk.
De Heemkundekring Bergeijk heeft deze verhalen niet alleen vastgelegd om ze te bewaren voor onze nazaten, maar ook om bij de huidige generaties herinneringen op te halen over hoe het ‘‘vruuger’’ was. Ook wordt het verhaal verteld achter een bepaalde foto.
Deel 3 is weer een hoogwaardig fotoboek met interessante verhalen uit alle kernen Bergeijk, Luyksgestel, Riethoven en Westerhoven en de beide kerkdorpen ‘t Loo en Weebosch zoals: De Grindweg door de dorpen, Cor Kuus & Piet Mik, Misterke Wijnen, Thuisslagers, Harrie Franken, De Drie Koningen enz.…enz.

Voor meer informatie zie Vruuger 3.

De verkoopprijs van dit mooie boek is € 22,50 en is te verkrijgen bij Bruna - Hof 19, Visit Bergeijk - Hof 82 en in onze Heemkamer - Dokter Rauppstraat 35.
Ook deel 2 is nog te verkrijgen.

Bergeijk 550 jaar Stad

wapen Karel de Stoute2019 was voor de gemeente Bergeijk een ‘Jubileumjaar’. 550 jaar geleden verleende Hertog Karel de Stoute aan Bergeijk het recht om stad te worden. Tevens mocht de in 1469 ingestelde schepenbank Bergeijk vanaf toen zegelen met het wapen van deze Bourgondische vorst; een wapen dat 550 jaar later nog steeds als gemeentewapen dienst doet.

Bij gelegenheid van dit jubileum heeft de Heemkundekring Bergeijk het boek ’Bergeijk, Stad zonder Muren’ uitgegeven. Dit unieke boek brengt het heden en verleden van Bergeijk in beeld is nog steeds te koop voor €20,00. Informatie over dit boek.