In 2010 heeft een klankbordgroep bestaande uit ambtenaren van de gemeente, leden van de Heemkundekring Bergeijk, Stichting Behoude Erfgoed Bergeijk en de parochie Bergeijk 't Hof een plan uitgewerkt om de voormalige begraafplaats achter de Hofkerk meer elan te geven, een stilte plek te creëren en aantrekkerlijker te maken.
historische begraafplaats poortHet  plan werd omarmd door B&W en de gemeenteraad en uitgevoerd in het voorjaar van 2011.
Het plan omvatte:

• het aangeven van de contouren van het eerste schooltje van Bergeijk
  • het aangeven van de contoren van een knekelhuisje
  • het plaatsen van een monument voor gestorven kinderen
  • het plaatsen van een een monument voor niet gedoopte kinderen
  • het plaatsen van een monument voor de Bergeijkse oorlogslachtoffers
  • het plaatsen van een gedenkplaat met de namen van alle personen die hier begraven lagen op het moment van sluiten van het kerkhof
  • het plaatsen van informatie bordjes

Op 5 juni 2011 zegende Mgr. drs. R.Mutsaerts de nieuwe monumenten in.

vlieger inzegenen

inzegening van monument gestorven kinderen

monument niet gedoopt kind inzegenen

inzegening van monument ongedoopte kinderen

vliegerHet monument voor gestorven kinderen is gemaakt door de Bergeijkse kunstenares Mária van Iersel.
Zij schreef op de sokkel de tekst:
Vlieg kind
gedragen door de wind
Reik omhoog ….
ver voorbij de regenboog

Godelieve Hoskam heeft het monument gemaakt voor de ongedoopte kinderen, die op de plaats staat waar de kinderen in ongewijde grond begraven werden. Het monument is een glazen schijf met daarop baby’s, die rusten in engelenvleugels.

monument oorlogslachtoffersMonument Bergeijkse oorlogslachtoffers 1940-1945

Monument voor ongedoopte kind

monument ongedoopt kind

Op de historische begraafplaats is een rondwandeling uitgezet. Download rondwandeling